Forskjellig

Lytt til innspillingen og lær sangen!
Lytt til innspilling med Norheim barnegospel og Rossabø Mini/maxigospel og Tween
Singback – Syng med!

Forskjellig, forskjellig
slik er vi skapt av Gud
Så heldig, så heldig
at jeg er meg og du er du

Jeg kan hoppe (hopp!)
Du kan danse du
Jeg kan hoppe (hopp!)
Du kan danse du

Vi kan ulike ting
og vi kan spille på lag
Når alle er med
kan det utrolige skje!

Forskjellig, forskjellig
slik er me skapt av Gud
Så heldig, så heldig
at eg er meg og du er du

Eg kan hoppa (hopp!)
Du kan dansa du
Eg kan hoppa (hopp!)
Du kan dansa du

Me kan ulike ting
og me kan spela på lag
Når alle er med
kan det utrulige skje!

T/M: Mari Tesdal Hinze

Bibel

Kor. 12:12-21
I Bibelen finner vi en tekst om kroppen vår og at den er satt sammen av ulike kroppsdeler. Kan dere nevne noen kroppsdeler?

Kroppsdelene er forskjellige og har ulike oppgaver. Øret kan høre, huden kan føle, tungen kan smake, øyet kan se.
Hva mer kan kroppsdelene gjøre?

Kroppsdelene må også samarbeide for å kunne gå, tisse, kaste en ball, løpe, synge og danse. Noen ganger må de også hjelpe hverandre. En brukket fot kan få hjelp av armene som kan bruke krykker. Om øret ikke kan høre, kan øynene «høre» ved å se tegnspråk.

I teksten står det at kroppsdelene hører sammen selv om de er forskjellige. Om foten sier: “Fordi jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til kroppen”, så er den like fullt en del av den. Om øret sier: “Fordi jeg ikke er øye, hører jeg ikke med til kroppen,” så er den like fullt en del av den. Hvis hele kroppen var øye, hvor ble det da av hørselen? … 

Gud har skapt oss forskjellige. Vi ser forskjellig ut og kan ulike ting. Til sammen kan vi mye og vi kan hjelpe hverandre! Akkurat som kroppsdelene hjelper hverandre.

Samtale

På samme måte som kroppene våre er satt sammen av ulike deler, kan vi si at et fellesskap er satt sammen av forskjellige mennesker. Vi er ikke like, men vi hører til. Du er ikke den samme som de andre i din familie eller i klassen. Men du passer inn akkurat sånn som du er. Slik Gud vil det og ønsker at du skal være deg selv. Det er jo fint at vi ser forskjellig ut og kan ulike ting!

  • Hvordan er du forskjellig fra de andre i din familie?
  • På hvilken måte er du lik?
  • Kan du si en ting du kan, som ikke noen av de andre du bor med kan?

Aktivitet 1

Det kan være spennende å utforske sansene våre.
Hva skjer om vi tar bort en sans?

  • Spis noe med bind for øynene.
    Kan du lukte eller smake hva det er?
  • Gå i blinde:
    En har skjerf foran øynene – den andre leder vei.
  • Mimelek
    Hva skjer når vi skal forklare noe uten å kunne snakke?
  • Legg frem ting man skal kjenne på, med bind for øynene. Kan du kjenne hva det er?

Dette trenger du:

  • Mat, frukt, bær, godteri osv. som kan smakes på
  • Et skjerf, eller noe som kan dekke til øynene
  • Forbered mimeoppgaver på forhånd
    • Yrke, kjent person, dyr, idrettsaktivitet,
      følelse, gjøremål osv.
  • Finn frem noen ting som barna kan kjenne på

Aktivitet 2

Liker du naboen din?

Liker du det samme som de andre, eller er dere forskjellige?

Dann en sirkel med stoler. Alle setter seg ned, utenom én som blir stående i midten av sirkelen. Han/hun stiller spørsmålet: «Liker du naboen din?» til en av de som sitter i ringen. Er svaret: «Ja», skal «naboene», altså de som sitter på hver side av personen som blir spurt, bytte plass. Den som står i midten skal da prøve å sette seg på en av de tomme stolene. Man kan også svare: «Nei, men jeg liker alle… (f.eks. …som liker å synge») Da skal alle som liker å synge reise seg og bytte plass.

Du kan svare alle som liker… alle som har på seg… alle som synes… alle som bor… osv.